موفقیت بانک توسعه تعاون محصول کار تیمی است


شیخ حسینی: موفقیت بانک توسعه تعاون محصول کار تیمی است

محمد شیخ حسینی در روز پایانی کارگاه آموزشی مدیران ستادی و استانی «تجهیز منابع کم هزینه با رویکرد بازاریابی» افزود: دستاوردها، موفقیت‌ها و عملکرد بانک محصول کار تیمی و همکاری و تلاش همکاران در همه سطوح است.

وی بیان کرد: تجهیز منابع ارزان قیمت یکی از چالش‌های بانک‌ها است. چرا که منابع محدود و نیاز‌ها نامحدود است.

شیخ حسینی بیان کرد:هدف نهایی بنگاه‌های اقتصادی و خدمات محور جذب مشتری است و با ورود مشتری تحقق می‌یابد.

وی اعلام کرد:به عنوان یک بانک توسعه‌ای راهبرد خود در هدف گذاری (Targeting) جذب مشتریان را تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار داده ایم.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون اظهار کرد:بر اساس سند تحول راهبردی که در کارگاه آموزشی مدیران ستادی و استانی رونمایی شد در سال ۱۴۰۴ به عنوان بانک برتر و پیشرو تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط هستیم. اولین تصویر ذهنی که در ذهن فعالان و بازیگران بخش تعاون و SME‌ها از نهاد مالی برتر ایجاد می‌شود باید بانک توسعه تعاون باشد.

شیخ حسینی گفت:آمیخته‌های بازاریابی (۷ P) تاکید دارد محصول، قیمت، تبلیغات و ترفیع، مکان، پرسنل، فرایند‌ها و محیط فیزیکی و اجتماعی، در بازاریابی خدمات و محصولات و جذب منابع بانک موثر هستند، اما به این نکته باید توجه داشت که نحوه ارائه محصولات و خدمات از خود محصول مهم‌تر است.

وی بیان کرد:نیروی انسانی شایسته و باانگیزه و نحوه ارائه خدمات و سرویس‌های بانکی به تنهایی می‌تواند یک استراتژی بازاریابی و به عنوان مزیت رقابتی در جلب رضایت مشتری و تجهیز منابع عمل کند.

به گفته وی، نیروی انسانی شایسته، دارای توان، انگیزه و توانایی حل مسائله و کار تیمی است.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون تصریح کرد: “انگیزه”مهم‌ترین عاملی است که نیروی انسانی توانایی هایش را بروز می‌دهد و مدیران باید اهتمام ویژه‌ای به مولفه انگیزش داشته باشند.

شیخ حسینی در تبیین اهمیت نیروی انسانی گفت:ارتباط انسانی با کارکنان و مشتریان دارای اهمیت بسیار زیادی است که باید در اولویت مدیران قرار گیرد.

وی در بخشی از سخنان با تشریح مدل STP در بازاریابی گفت:بر اساس این مدل بازاریابی، بخشبندی بازار، هدف گیری و جایگاه یابی یک استراتژی در بازاریابی است.

این مقام ارشد بانکی تاکید کرد:کار بازاریابی تنها محدود به اداره بازاریابی و کارشناسان بازاریابی استان‌ها نیست بلکه همه از مدیر عامل، اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران ستادی گرفته تا همه کارکنان بانک در ستاد و صف و حتی شرکت ها‌ی زیر مجموعه باید بازاریاب محصولات و خدمات بانک توسعه تعاون باشند.

وی با بیان اینکه در مسیر بازاریابی شناخت مشتری و نیاز‌های وی باید در اولویت قرار گیرد، گفت:ارتباط موثر، دائمی و هدفمند با مشتریان کلیدی و بزرگ و مدیران اتحادیه‌ها و تعاونی‌های بزرگ از طریق ارتباط حضوری، تماس تلفنی، پیامک و فضای مجازی در دستور کار همکاران شعب قرار گیرد.

اهمیت عوامل انگیزه زا

شیخ حسینی در بخشی از سخنان خود با تشریح نظریه دوعاملی هرزبرگ گفت:بر این اساس عوامل بهداشتی و بیرونی شامل حقوق و دستمزد، شرایط کاری، امنیت شغلی، روابط متقابل شخصی، خط مشی‌ها و مدیریت سازمان هستند اگر نباشد باعث عدم رضایت مشتریان و کارکنان می‌شود.

عوامل درونی که وجودشان باعث ایجاد انگیزش می‌شود مربوط به ماهیت کار است. رشدشخصیتی، پیشرفت، مسوولیت، و شناسایی موفقیت باعث انگیزش در کارکنان می‌شود.

توجه به پاداش‌های معنوی، تفویض اختیار، احترام، تکریم و توجه به کارکنان عامل مهمی در بالابردن انگیزه همکاران است همچنین موفقیت سازمانی و نشان دادن عملکرد و نتایج کار موجب بالا رفتن اعتماد به نفس سازمانی و در نتیجه افزایش انگیزه همکاران می‌شود.

فرهنگ سازمانی توسط مدیران سازمان بوجود می‌آید

مدیر عامل بانک توسعه تعاون در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح فرهنگ سازمانی اعلام کرد: ریشه لاتین فرهنگ، کالچر به معنی کاشت است. به همین دلیل در مقوله فرهنگ باید به صورت ریشه‌ای کار شود و پرورش فرهنگ نیاز به زمان دارد و مدیران ارشد سازمان به دلیل الگو بودن و جایگاه و قدرت سازمانی در ایجاد و گسترش فرهنگ نقش بی بدلیل دارند.

این مقام ارشد بانکی با تقسیم سبک‌های مدیریتی به انسان گرا و وظیفه گرا گفت:همه سبک‌های مدیریت به دو دسته سبک‌های انسان گرا و وظیفه گرا تقسیم می‌شوند که براساس دانش و تجربه باور دارم که بهترین سبک مدیریت سبک انسان‌گرا است که به جنبه‌های انسانی کارکنان و مشتریان توجه دارد. ایشان در بخشی از بیانات به خدامحوری و اخلاق گرایی در فرهنگ سازمانی اشاره کرد و اظهار داشت: تعریف اخلاق به معنی داشتن تمام صفات و ارزش‌های اخلاقی و انسانی و در عین حال جهان شمول، این است که ” هرچه را برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند “.

در دسترس بودن مدیران، بازخوردگرفتن مدیران و کارکنان از یکدیگر، قدردانی از تلاش‌ها و زحمات کارکنان، تشویق کار تیمی، ایجاد ارتباطات موثر، احترام گذاشتن به تفاوت ها، ارزیابی دقیق عملکرد کارکنان، تمرکز بر ارتباطات رودررو، جلسات و رویداد‌های منظم و به رسمیت شناختن موفقیت‌ها به عنوان اجزای فرهنگ سازمانی از سوی شیخ حسینی تبیین شد.

وی ادامه داد: به عنوان راهبرد اصلی عملیاتی بانک تمرکز بر جذب منابع ارزان قیمت با استفاده از اصول بازاریابی، محصولات و تمامی ابزار‌ها و وصول مطالبات جزو اولویت کاری همکاران عزیز قرار گیرد؛ و تمرکز ویژه تمامی مدیران و همکاران ستادی به خصوص مدیران شعب استان‌ها و روسای شعب و همکاران صف بر جذب منابع ارزان قیمت و وصول مطالبات با استفاده از دو طرح جذاب انگیزشی مائده و وصول و همچنین حرکت سریع در مسیر ارائه خدمات نوین و دیجیتال می‌تواند ضامن تحول، جهش در بهره وری، عملکرد در موفقیت سازمان خواهد بود.

دستاورد‌ها و اقدامات مهم بانک توسعه تعاون در سال جاری

مدیر عامل بانک توسعه تعاون در بخش پایانی سخنان خود با تشریح دستاورد‌های بانک در سال جاری گفت:با اعمال سیاست‌های جدید، بانک پس از ده سال به سوددهی رسید و این روند در سال جاری با سرعت بیشتر ادامه خواهد یافت.

شیخ حسینی، افزایش ۱۲۴ درصدی سرمایه بانک در سال قبل را برای بانک بسیار مهم دانست بر و ادامه روند افزایش سرمایه بانک در سال‌جاری تاکید کرد.

وی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش و زحمات همکاران بانک اعلام کرد:با اجرای کار تیمی و همکاری جمعی، انتقال شعبه مستقل مرکزی به ساختمان خدامی و تعیین تکلیف ساختمان مذکور، راه اندازی سامانه خدمات غیرحضوری بانک (تی تی پلاس)، وصول نقدی مطالبات از شهرداری تهران، و موفقیت در چند پرونده مهم حقوقی، اتمام ساختمان مرکز داده اصلی بانک، تدوین سند استراتژی و سند تحول بانک، شروع پروژه استعداد یابی و جانشین پروری کارکنان بانک، برگزاری المپیاد ورزشی کارکنان پس از یک وقفه چهارساله در ۶ منطقه کشور و عملیاتی شدن تکالیف بانک در حوزه چک دیجیتال، برات و سفته الکترونیک و امضای دیجیتال، محقق شد.