بازدید از دستاوردهای علمی، فناورانه و دانش بنیان استان مازندران/ عکس


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در روز اول بازدید، اصحاب رسانه از خانه خلاق مهروتک، آنتی‌بیوتیک سازی ایران و کاسپین لوله طبرستان بازدید کردند.

در بازدید از اولین شرکت‌ دانش‌بنیان استان مازندران، خانه خلاق مهروتک، مهران آقایی، مدیر خانه خلاق مهروتک، با اشاره به اینکه این شرکت شتاب‌دهنده در سال ۱۳۹۸ احداث شده‌است، گفت:« کار این خانه خلاق توسعه آسانسوری ‌و شتاب‌دهی استارت‌آپ‌ها است تا زمانی که به هدف خود برسند.»

بنابر گفته مهران آقایی تاکنون ۱۲ تیم پس از گذراندن دوره شتاب‌دهی از خانه خلاق مهروتک خروج موفق داشتند. این تیم‌ها همگی در حوزه «آی‌تی» فعالیت می‌کردند. خانه خلاق مهروتک وظیفه جذب افرادی را بر عهده دارند که ایده‌ای جذاب دارند.

طراحی پلتفرمی برای فروش شن و ماسه و اتصال افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، از جمله نمونه‌های موفق استارت‌آپی خانه خلاق مهروتک است. این پلتفرم علاوه بر اینکه فروشنده و خریدار را به یکدیگر مرتبط کرده‌است، مشاوره تخصصی برای بهترین انتخاب نیز ارائه می‌کند.

از میان استارت‌آپ‌هایی که در خانه خلاق مهروتک در دست توسعه هستند، می‌توان به نمونه‌هایی اشاره کرد که سرمایه‌گذار خارجی داشته‌اند؛ از جمله آن‌ها پلتفرمی است که در حوزه مُد فعالیت می‌کند و طرح لباس، دوزنده و خریدار را به یکدیگر مرتبط می‌کند؛ پلتفرمی که سرمایه‌گذار کانادایی دارد.

مهران آقایی در جمع اصحاب رسانه گفت:« هیچ استارت‌آپی نمی‌تواند بدون توانمندی مالی شروع به کار کند. خانه خلاق مهروتک با استفاده از تفاهم نامه‌ای که با پارک علم و فناوری مازندران داشته‌است، جذب تسهیلات را برای استارت‌آپ‌ها امکان‌پذیر کرده‌است.»

خانه خلاق مهروتک همچنین با کمک یک شریک تجاری استارت‌آپ‌هایی را که پشتوانه مالی ندارند ولی ایده آنها جذاب است را مورد بررسی قرار می‌دهند و سرمایه کوچکی را گام به گام به آن‌ها پرداخت می‌کنند.

بازدید از دستاوردهای علمی، فناورانه و دانش بنیان استان مازندران/ عکس

فعالیت مجازی در بانک‌ها تعریف نشده‌است

بنابر گفته مهران آقایی، خانه خلاق مهروتک به شدت مورد استقبال افرادی که در این صنعت فعالیت می‌کنند، قرار گرفته‌است؛ با این حال فعالیت آن‌ها با چالش‌هایی همراه است. یکی از چالش‌های خانه خلاق مهروتک در همکاری با بانک‌ها است؛ بنابر گفته مهران آقایی، فعالیت استارت‌آپی در بانک‌ها تعریف نشده‌است و تمام فرم‌ها در خصوص کالا و فعالیت‌های تولیدی است که استارت‌آپ‌ها و فعالیت‌های مجازی را شامل نمی‌شود.

معاونت علم و فناوری بازوهای قدرتمند خود را شناسایی کند

مهران آقایی همچنین در ادامه گفت:« ما باید تسهیلات بلاعوض به استارت‌آپ‌ها تخصیص دهیم و برای این کار در وهله اول استارت‌آپ‌ها باید به درستی شناسایی شوند. معاونت علمی باید بازوهای قدرتمند خود را شناسایی کند و برای نماینده‌های خود دوره‌های آموزشی برگزار کند.»

بازدید از دستاوردهای علمی، فناورانه و دانش بنیان استان مازندران/ عکس

شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران، دومین شرکت دانش‌بنیانی است که هدف بازدید اصحاب رسانه قرار گرفت؛ سید احمد موسوی، مدیرعامل، این شرکت، با اشاره به اینکه این شرکت از سال ۱۳۸۰ در ایران شروع به فعالیت کرده‌است و زیر مجموعه شستا و تامین اجتماعی است؛ گفت:« هلدینگ دارویی تامین اجتماعی شامل شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه، محصول نهایی و توزیع دارو هستند. سی در صد توزیع دارو و بالای ۵۰ درصد تولید در هلدینگ تامین اجتماعی اتفاق میافتید و شرکت آنتی‌بیوتیک سازی ایران عمده محصولات آنتی‌بیوتیک مصرفی کشور را تولید می‌کند.»

شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران ظرفیت تولید ۹۰۰ تن آموکسی‌سیلین، ۱۵۰ تن سفالکسین و ۱۰۰ تن آزیترومایسین در سال را دارد و نیاز کشور به ترتیب هزار تن، ۱۵۰ تن و ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن در سال است.

بازدید از دستاوردهای علمی، فناورانه و دانش بنیان استان مازندران/ عکس

این شرکت داروسازی از سال ۱۳۹۶ به شرکتی دانش‌بنیان بدل شد؛ زمانی که روش تولید آن به آنزیماتیک تغییر کرد. بنابر گفته مدیرعامل شرکت آنتی‌بیوتیک‌ سازی ایران، روش آنزیماتیک نسبت به روش شیمیایی منجر به کاهش ۱۵ درصدی قیمت تمام شده و کاهش ۹۰ درصدی حجم پساب‌های صنعتی و کاهش آلودگی محیط کار برای پرسنل و ارتقای کیفیت محصولات شده‌است.

گفتنی است که تغییر روش تولید منجر به خروج این شرکت از ورشکستگی در سال ۱۳۹۳ شد و آن‌ها را وارد فرایند سوددهی کرد.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان باید به موضوع تولید حد واسط‌های دارویی ورود کند

بنابر گفته سید احمد موسوی این شرکت از سال ۱۳۹۷ به حوزه محصولات غیر آنتی‌بیوتیک نیز ورود کرده‌است و شش محصول جدید تا پایان سال جاری به خط تولید آن‌ها وارد خواهد شد. مدیرعامل این شرکت گفت:« برای تامین مواد اولیه نیاز به تولید حد واسط داریم و معاونت علمی باید برای تولید این حد واسط‌های دارویی که ارزبری بالایی دارند به حوزه دارویی ورود پیدا کند. عمده حد واسط‌های دارویی در کل دنیا در چین و هند تولید می‌شوند و این موضوع برای ایران نیز صادق است و قیمت تمام شده پایین محصولات واسط، یکی از موضوعاتی است که مانع از دخالت شرکت‌های داخلی در این حوزه می‌شوند.»

بنابر گفته مدیرعامل این شرکت داروسازی که ۲۰۵ نیرو فعال دارد، در بازه زمانی ۲ تا ۳ سال گذشته ظرفیت تولید آن‌ها در نتیجه بروزرسانی خط تولید رشد چشمگیری داشته‌است و تاییده GMP سازمان غذا و دارو را اخذ کرده‌است.

بازدید از دستاوردهای علمی، فناورانه و دانش بنیان استان مازندران/ عکس

مشکلات ارزی سد راه صادرات بوده‌است

سید احمد موسوی در ادامه بازدید از شرکت دانش‌بنیان آنتی‌بیوتیک سازی ایران به مشکلاتی که سد راه صادرات بوده‌است، اشاره کرد و گفت:«در دو سال گذشته با توجه به مشکلات ارزی تیراژ تولید در حدی نبوده‌است که بتوانیم صادرات را اجرایی کنیم. حتی از طرف کشور کوبا در بازار تقاضا وجود داشته‌است اما تمرکز بر روی تامین تقاضای داخل کشور بوده‌است.»

بنابر گفته مدیرعامل شرکت آنتی‌بیوتیک‌سازی ایران روند مصرف دارو در بیست سال گذشته تغییر کرده‌است. مصرف آنتی بیوتیک در سال ۷۹ نزدیک به ۲۸ درصد بوده‌است اما در سال ۹۷ این عدد به یازده درصد رسیده‌است. از طرف دیگر در دو سه سال گذشته مصرف آنتی‌کنسر بالا رفته‌است و از یک درصد به هشت درصد رسیده‌است.

ایران در کنار ۷ شرکت تولید کننده یخچال واکسن در دنیا قرار گرفت

شرکت دانش‌بنیان ابتکار تجهیز طب یکتا سومین شرکتی بود که در روز اول هدف بازدید قرار گرفت؛ پارسا دانشور، مدیرعامل این شرکت در جمع اصحاب رسانه گفت:« شرکت ما در تولید تجهیزات پزشکی و به صورت تخصصی در حوزه تولید یخچال‌های نگهداری دارو و واکسن فعالیت می‌کند و محصول دانش‌بنیان ما یخچال‌های نگهداری واکسن هستند که برای اولین بار در کشور تولید شده‌اند و به صورت کلی هفت کشور هستند که در کشور یخجال واکسن تولید می‌کنند.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه واکسن محصولی است که بسیار به گرما حساس است؛ گفت:« واکسن‌های داخل یخچال در شرایط قطعی برق و یا از کار افتادن کمپرسورها باید امن بمانند و برای حداقل ۴ ساعت باید دمای یخچال ثابت بماند.»

یخچال‌های واکسن تولید شده توسط ابتکار تجهیز طب یکتا، بنابر تست‌های صورت گرفته در خانه بهداشت می‌توانند تا حداقل ۸ ساعت دما خود را ثابت نگه دارند؛ سایر یخچال‌های واکسن این شرکت نیز از ۱۷ تا ۲۰ ساعت دمای خود را ثابت نگه داشته‌اند.

بازدید از دستاوردهای علمی، فناورانه و دانش بنیان استان مازندران/ عکس

مدیرعامل این شرکت در خصوص فرایند دانش‌بنیان شدن این شرکت گفت:« ما نیروی الکتریسیته را بر روی مواد شیمیایی ذخیره می‌کنیم و سپس PCMها را مورد استفاده قرار دادیم. از این فناوری می‌توان حتی در یخچال‌های خانگی نیز استفاده کرد.»

این شرکت در حال حاضر سفارش تولید ۷۰۰ دستگاه یخچال واکسن را دارد که تا سه ماه فرصت دارد، یخچال‌های واکسن را تحویل متقاضیان دهد. بنابر صحبت‌های مدیرعامل این شرکت محصولاتی را به افغانستان و عراق صادر کرده‌است اما به صورت متمرکز بر روی صادرات کار نکرده‌است.

تولید لوله‌های مخصوص انتقال گاز به کمک مهندسی معکوس

آخرین شرکت دانش‌بنیانی که روز اول هدف بازدید اصحاب رسانه قرار گرفت، شرکت کاسپین لوله طبرستان بود. محمود کنعانی، مدیر شرکت کاسپین لوله طبرستان در جمع اصحاب رسانه گفت:« شرکت کاسپین لوله طبرستان در زمینه تولید لوله‌های پلی‌اتیلن آب و گاز، لوله‌های آب‌رسانی، لوله‌های پکس گرمایش از کف، لوله‌های فاضلابی و لوله‌های کارگیج فعالیت می‌کند.»

شرکت کاسپین لوله طبرستان در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را با یک خط تولید آغاز کرده‌است و در حال حاضر خط تولید آن‌ها به ۱۳ عدد رسیده‌است و ۱۵۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند. شرکت کاسپین لوله طبرستان علاوه بر تامین تقاضای داخلی به کشورهای ترکیه، عراق و مصر صادرات دارد.

این شرکت در راستای بهینه‌سازی کارخانه وارد حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان شده‌است؛ شرکت کاسپین لوله طبرستان موفق به تولید لوله‌ای شده‌است که غیرقابل اشتعال، باکتری پذیری و جلبک‌پذیری است و دارای خواص مقاومتی بسیار بالا است. این لوله با استفاده از مواد نانو ذرات ایجاد شده‌است. مهندسی معکوس به مهندسان این شرکت کمک کرده‌است تا لوله‌هایی را تولید کنند که کیفیت آن‌ها بالاتر از سایر لوله‌هایی باشد که در داخل کشور تولید می‌شوند.

بازدید از دستاوردهای علمی، فناورانه و دانش بنیان استان مازندران/ عکس

کنعانی در ادامه گفت:« خریداران اصلی ما شرکت‌های گاز هستند. اکثر صادرات ما را نیز لوله‌های آبی تشکیل می‌دهد که آن‌ها را تولید می‌کنیم و در کنار آن‌ها مواد کامپوند و پلیمیری سبد صادراتی ما را تشکیل می‌دهند.»

ابوالقاسم مدانلو، مدیرعامل شرکت کاسپین لوله کاسپین در جمع اصحاب رسانه گفت:« پس از الجزایر ما دومین کشوری بودیم که شروع به استفاده از لوله‌های پلی‌اتیلن کردیم. یکی از اصلی‌ترین مشکلات در فرایند گازرسانی با استفاده از لوله‌های جدید، پیدا کردن لوله‌های مدفون در خاک است. زمانی که لوله‌ها فلزی بود با استفاده از اسکنرها، لوله‌ها پیدا می‌شد اما با تغییر شکل لوله‌ها پیدا کردن آن‌ها کار دشواری شد و اجازه حفاری توسط مسئولان مربوطه داده نمی‌شد. این نیاز توسط شرکت کاسپین لوله طبرستان حس شد و منجر به اجرای طرح تولید لوله‌های مخصوصی شد که در آن‌ها از رنگ استفاده شده‌است تا تشخیص لوله‌های گاز راحت‌تر شود.»

بازدید از دستاوردهای علمی، فناورانه و دانش بنیان استان مازندران/ عکس

۲۲۷۲۲۷