بانک صادرات ۱۴هزار مسکن روستایی را نوسازی کرد


بانک صادرات ۱۴هزار مسکن روستایی را نوسازی کرد

درحال حاضر ۲۶ درصد از جمعیت کشور در روستا‌ها زندگی می‌کنند. روستا‌ها قطب تولید کشاورزی و ضامن امنیت غذایی بوده و سهم ۲۷ درصدی از تولیدات کشور را به خود اختصاص داده‌اند؛ بنابراین برنامه‌ریزی برای حفظ و توسعه روستا‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

تنها برنامه توسعه روستایی، طرح هادی و اجرای آن از طرف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای روستا‌ها بوده است که این طرح وظیفه توسعه مسکن روستایی و برنامه‌ریزی گسترش روستا در افق ۱۰ ساله را بر عهده دارد و با اقدامات بانک صادرات ایران در توسعه روستاها باعث رونق بخش اقتصادی در این مناطق و در کل کشور می شود .

 

بانک صادرات در ادامه حمایت از سیاست‌های بهسازی ونوسازی مسکن روستایی در مناطق محروم کشور، طی پنج ماه ابتدای سال جاری بالغ بر ۱۴ هزار فقره تسهیلات به ارزش نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد ریال پرداخت کرد.

بانک صادرات ایران همچنین در این مدت با پرداخت بیش از ۲۱۰۰ فقره وام مسکن ایثارگران به ارزش بیش از ۶۷۰۰ میلیارد ریال، به این امر اختصاص داده است.

حمایت بانک صادرات ایران از بخش مسکن همچنین در قالب کمک به مستاجران کم درآمد با پرداخت وام ودیعه مسکن با جدیت دنبال می‌شود.

طی ۵ ماه ابتدای سال جاری بالغ بر ۶۸۰۰ فقره وام ودیعه مسکن به ارزش نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد ریال و پرداخت بیش از ۱۲۰۰ فقره وام ودیعه مسکن به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی انجام شده که نقش مهمی در رضایتمندی مردم داشته است.

پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه و حمایتی بانک صادرات ایران در پنج ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ با اختصاص بیش از ۱۶۷ هزار میلیارد ریال به ۱۳۰ هزار فقره رسید.

بانک صادرات ۱۴هزار مسکن روستایی را نوسازی کرد

با توجه به اینکه قیمت زمین و مسکن روند صعودی داشته و در روستا نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است، این مسئله زنگ خطری برای سیاست‌گذاران در مورد توسعه روستایی است. نبود درآمد پایدار در روستا‌ها باعث شده که خانواده‌ها و جوانان روستایی دیگر اقبالی به ماندن در روستا نداشته و به انگیزه رفاه و درآمد مناسب به شهر‌ها مهاجرت کنند. در کنار این موضوع افزایش قیمت زمین و مسکن در روستا امکان اسکان در مسکن مناسب را سلب نموده و انگیزه‌های مهاجرت را تقویت می‌کند.

در شهر‌ها هم وضعیت بهتر نیست و مهاجرت روستاییان باعث بروز حاشیه‌نشینی و توسعه‌ی سکونت گاه‌های غیررسمی و بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود. با توجه به اینکه اکثر روستا‌ها از زمین مناسب برای ساخت و اشتغال از جمله کشاورزی برخوردار هستند، بهترین راهکار حفظ روستا، سیاستگذاری در حوزه زمین و بهره برداری بهینه آن جهت اشتغال و مسکن است.

تخصیص زمین و تسهیلات در ابتدا مختص ساکنان و افراد واجد شرایط روستا باشد. اگر تعداد متقاضیان ساکن روستا کمتر از زمین‌های موجود باشد، می‌توان از اهالی و ساکنانی که به شهر مهاجرت کردند و قصد بازگشت و سرمایه‌گذاری در زادگاه خویش را دارند، برای تخصیص این طرح استفاده کرد.

با توجه به پیشنهادات ارائه شده و ضرورت ساخت مسکن و احیای بافت فرسوده روستا‌ها می‌تواند از ظرفیت زمین روستایی برای تولید مسکن، ایجاد اشتغال و حفظ روستا‌ها بهره برد.

انتظار می‌رود، متولیان امور روستایی از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  و پیشرو بودن برخی بانک ها همچون بانک صادرات ایران و با برنامه ریزی‌های دقیق برای اجرای این برنامه در حوزه پایش روستا‌ها و دسته‌بندی روستا‌ها انجام داده تا از اثرات مخرب این طرح از جمله آسیب به حوزه کشاورزی و از دست رفتن سرمایه‌های ملی جلوگیری شود.