چه روش‌هایی برای ترید ارز دیجیتال وجود دارد؟


ترید چیست؟

ترید (Trade) یا معاملهٔ ارز دیجیتال با هدف کسب درآمد و سودآوری در بازه‌های زمانی مختلف انجام می‌شود.  به معامله ارز دیجیتال، ترید ارز دیجیتال (ترید یا معامله؛ Trade) گفته می‌شود و هدف از آن، کسب سود در بازه‌های زمانی مختلف است. انواع گوناگونی از ارزهای دیجیتال برای خرید و فروش دارد که هر فرد می­‌تواند به دلخواه، با یکی از آن­ها شروع به معامله کند.

تریدرها می‌توانند این معاملات را با روش‌های مختلفی انجام دهند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم. همچنین اگر به‌تازگی وارد این بازار شده‌اید و اصطلاحاً یک تریدر تازه‌کار هستید، حتماً این مطلب را تا انتها دنبال کنید، چون در بخش پایانی، استراتژی‌ای را برای انجام معاملات ارز دیجیتال به شما پیشنهاد داده‌ایم که به احتمال بسیار زیاد، شما را در مسیر کسب سود ناکام نخواهد گذاشت.

ترید ارز دیجیتال

روش‌های ترید ارز دیجیتال

به‌طورکلی 4 روش برای انجام ترید ارز دیجیتال وجود دارد:

  1. خرید و فروش فوری ارز دیجیتال (Scalping)

اسکالپینگ یا خرید و فروش فوری به معاملاتی گفته می‌شود که در یک بازهٔ زمانی بسیار کوتاه در حد چند ثانیه یا دقیقه، با هدف کسب سود سریع انجام می‌شوند. در خرید و فروش ارز دیجیتال با روش اسکالپینگ، شیوهٔ تحلیل بر پایهٔ استفاده از ربات‌های معامله‌گر، پلتفرم‌های معاملاتی خودکار و تحلیل تکنیکال است. با توجه به این‌که از لحظهٔ خرید تا فروش ارزهای دیجیتال در این روش زمانی بسیار اندکی سپری می‌شود، میزان سود حاصل از هر ترید برای معامله‌گر ناچیز است. با این حال به مرور زمان و با افزایش تعداد معاملات، درنهایت این سودهای ناچیز کنار هم قرار گرفته و تریدر شاهد سود قابل توجهی خواهد بود.

  1. خرید و فروش روزانهٔ ارز دیجیتال (Day Trading)

در معاملات روزانهٔ ارز دیجیتال، معامله‌گر دارایی خود را فقط به مدت یک روز نگه می‌دارد. به این صورت که قبل از پایان یک روز، آن را به امید کسب سود اندک اما سریع می‌فروشد. در این روش معاملاتی، تریدرها توجهی به پتانسیل رشد یک ارز ندارند و صرفاً از نوسان قیمت آن در طول روز برای سودآوری خود استفاده می‌کنند. روش تحلیل معاملات در خرید و فروش‌های روزانه، تحلیل تکنیکال است. در این روش خرید و فروش، معامله‌گر خیلی زود شاهد نتیجه و برآیند تریدهای خود خواهد بود. به این ترتیب می‌تواند میزان سود یا ضرر خود را محاسبه کند و با توجه به آن، برای روزهای آینده‌اش استراتژی معاملاتی جدید تعیین کند.

  1. خرید و فروش نوسانی ارز دیجیتال (Swing Trading)

خرید و فروش نوسانی ارز دیجیتال یا Swing Trading در یک بازهٔ زمانی میان مدت انجام می‌شود. این روش تا حدودی در تضاد با روش خرید و فروش روزانه است، چراکه در خرید و فروش روزانه، معامله‌گرها دارایی خود را قبل از پایان یک روز به فروش می‌رسانند و تمرکزشان بیشتر از مقدار و حجم سود، روی سرعت کسب سود است. در حالی که در خرید و فروش نوسانی ارز دیجیتال، معامله‌گرها با بهره‌گیری از داده‌های تحلیل تکنیکال، با هدف کسب حداکثر میزان سود و با توجه به قیمتِ کف، موقعیت‌های مناسبی را جهت سرمایه‌گذاری در یک بازهٔ 2 هفته الی 2ماهی شناسایی می‌کنند. سپس زمانی که قیمت به سقف خود رسید، دارایی‌های دیجیتال خود را به‌صورت یکپارچه یا تدریجی به فروش می‌رسانند.

خرید و فروش نوسانی یکی از روش‌های محبوب ترید ارز دیجیتال در میان معامله‌گرهاست، زیرا با توجه به این‌که قیمت ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین طی یک هفته مدام در حال تغییر و نوسان است، اجرای این روش خرید و فروش به تریدرها این امکان را می‌دهد تا در صورت دسترسی به نقاط ورود و خروج مناسب از بازار، سود قابل توجهی کسب کنند.

  1. خرید و فروش ارز دیجیتال با موقعیت‌گیری (Position Trading)

فاصلهٔ زمانی از خرید تا فروش در این روش معاملاتی نسبت‌به سایر روش‌های معرفی‌شده بیشتر است. در ترید ارز دیجیتال با موقعیت‌گیری، معاملات در یک بازهٔ زمانی طولانی و بلندمدت (3 الی 12 ماه) و با بهره‌گیری از تحلیل فاندامنتال و تکنیکال انجام می‌شوند. متغیرهای کلیدی همچون ارزش بازار، تعداد ارز دیجیتال و مؤسسان ارز دیجیتال، ازجمله فاکتورهایی هستند که در انتخاب یک موقعیت معاملاتی در این روش در نظر گرفته می‌شوند. ترید ارز دیجیتال با موقعیت‌گیری (Position Trading) اغلب ظاهراً ساده به نظر می‌رسد. با این حال اجرای آن قوانین ویژه و منحصربه‌فردی دارد که هر تریدر برای انجام یک معاملهٔ موفق باید با آن‌ها آشنا باشد.

بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال برای تریدرهای تازه‌کار

اگر یک تریدر تازه‌کار و مبتدی هستید و نمی‌دانید از کدام روش تریدینگ برای انجام معاملات خود استفاده کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از هرگونه ضرر احتمالی ناشی از تازه‌کار بودن، استراتژی کپی تریدینگ (Copy Trading) را پیاده کنید. همان طور که در مقاله “ترید چیست” اشاره شده است، در این روش کاربر یک معامله‌گر حرفه‌ای را به‌عنوان الگوی خود انتخاب می‌کند و در ادامه تمام اقدامات و کارهای او را در بازار عیناً تکرار و اجرا می‌کند. کاربران در برخی پلتفرم‌ها، پروفایل تریدرهای حرفه‌ای را بررسی می‌کنند تا درنهایت بتوانند فرد موردنظرشان را از میان آن‌ها دستچین کرده و استراتژی کپی تریدینگ را اجرا کنند. همچنان که در ابتدای این قسمت به آن اشاره کردیم، این استراتژی ریسک معاملات را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد، چون شما در مقام یک معامله‌گر مبتدی، عیناً رفتار و استراتژی‌های تریدرهای حرفه‌ای و کاربلد را اجرا می‌کنید. از این رو چنانچه تریدر موردنظر خود را به‌درستی انتخاب کرده باشید، احتمال متضرر شدن معامله بسیار کاهش پیدا می‌کند.

فراموش نکنید این استراتژی فقط مناسب افراد تازه‌کار و مبتدی است، زیرا کپی کردن واوبه‌واو رفتارها و استراتژی‌های یک معامله‌گر دیگر، باعث می‌شود تریدر بیش از اندازه به دیگران وابسته و متکی شود و سرانجام اعتمادبه‌نفس کافی برای تصمیم‌گیری را از دست بدهد.

جمع‌بندی

با روش ترید ارز دیجیتال، یعنی خرید و فروش فوری، روزانه، نوسانی و موقعیت‌گیری آشنا شدید. همچنین در قسمت قبلی برای معامله‌گرهای تازه‌کار نیز یک استراتژی معاملاتی را پیشنهاد کردیم. با این همه باید توجه داشته باشید که آگاهی از این روش‌ها و استراتژی‌ها برای موفقیت شما در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده کافی نیست و کسب سود تنها از طریق یادگیری و بالا بردن سطح دانش درزمینهٔ ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است. همچنین در کنار افزایش سطح آگاهی و دانش، باید در انتخاب بستر انجام معاملات و پلتفرم خرید و فروش نیز دقت و حساسیت کافی را به خرج دهید. بهترین پلتفرم و بستر مناسب برای انجام معاملات و خرید و فروش باید بتواند برای حل مشکلاتی که درزمینهٔ معاملهٔ ارزهای دیجیتال برای کاربران ایرانی وجود دارد، مانند دسترسی به بازارهای خارجی بایننس یا دیگر پلتفرم‌های خارجی، خرید و فروش با سودهای غیرمنصفانه و حضور کلاهبرداران، یک بستر امن را جهت ترید ارز دیجیتال و معاملهٔ جفت ارز بر پایهٔ تتر فراهم کند.