پایان مهلت طالبان برای تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه؛ ۶۰ هزار زن دیگر در افغانستان بیکار شدند



به‌دنبال دستور رهبر طالبان، هزاران سالن زیبایی در سراسر افغانستان روز سه‌شنبه برای همیشه بسته شدند. این آرایشگاه‌های زنانه یکی از معدود راه‌های دردسترس زنان افغانستان برای کسب درآمد و همچنین فضایی ارزشمند برای معاشرت اجتماعی آن‌ها بودند. دولت طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در ماه اوت ۲۰۲۱، دختران و زنان را از ورود به مکتب‌خانه و دانشگاه، رفتن به پارک و نمایشگاه‌ها، و همچنین ورود به سالن‌های ورزشی منع کرده است.

دولت طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در ماه اوت ۲۰۲۱، دختران و زنان را از ورود به مکتب‌خانه و دانشگاه‌، رفتن به پارک‌ و نمایشگاه‌ها، و همچنین ورود به سالن‌های ورزشی منع کرده است.

اما این بار نوبت به تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه در افغانستان رسید. بسیاری از افراد زودتر از پایان ضرب‌الاجل یک ماهه طالبان در روز سه‌شنبه، درب سالن‌های زیبایی خود را بستند و برخی دیگر تا آخرین لحظه ممکن به فعالیت خود ادامه دادند.

از زمان اعلام این فرمان و تعیین مهلت برای تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه، برخی از زنان مخالفت خود را ابراز کردند. هفته گذشته، ماموران امنیتی برای متفرق کردن ده‌ها زن معترض به این دستور، تیر هوایی زدند و از شلنگ‌های آب‌پاش آتش‌نشانی استفاده کردند.

یکی از مالکان این سالن‌ها بدون این که بخواهد نامی از او برده شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «صحنه وحشتناکی بود… آنها با خودروهای نظامی و اسلحه آمده بودند.» وی گفت: «از یک زن در مقابل این همه اصرار و فشار چه کاری برمی‌آید؟»

دلیل اعلامی طالبان برای این ممنوعیت چیست؟

سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان یکی از دلایل ممنوعیت فعالیت آرایشگاه‌های زنانه را جلوگیری از اصراف دانسته است؛ چرا که به اعتقاد آن‌ها، این مخارج موجب سختی برای خانواده‌های فقیر می‌شود.

این وزارتخانه همچنین برخی از خدمات در این سالن‌ها از جمله کاشت مو و برداشت ابروی زنان برای زینت را غیراسلامی می‌داند. وزارت امر به معروف و نهی از منکر معتقد است که «آرایش زیاد، زنان را از وضو گرفتن مناسب برای نماز باز می‌دارد و اکستنشن مژه و بافتن مو نیز ممنوع است.»

در نسخه‌ای از این ابلاغیه که به دست خبرگزاری فرانسه رسیده است آمده است که دستور تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه «بر اساس دستورالعمل شفاهی» هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان بوده است.

این ممنوعیت چه تعداد از مشاغل زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

در بیست سالی که نیروهای تحت رهبری ایالات متحده در افغانستان حضور داشتند، سالن‌های زیبایی در کابل و دیگر شهرهای افغانستان رواج پیدا کرد. این سالن‌های زیبایی به عنوان مکانی امن برای معاشرت زنان به دور از حضور مردان و برای آماده شدن برای جشن‌های عروسی بود.

به گفته اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان، ممنوعیت فعالیت سالن‌های زیبایی باعث می‌شود تا ۶۰ هزار زن دیگر محل درآمد خود از کار در ۱۲ هزار سالن زیبایی در سراسر کشور را از دست بدهند.

310310