دستگیری نزدیک به ۳۰۰۰ متخلف با جرم «شروع به شکار» در سال ۱۴۰۲


دستگیری نزدیک به ۳۰۰۰ متخلف با جرم «شروع به شکار» در سال ۱۴۰۲

سرهنگ جمشید محبت‌خانی درباره اقدامات یگان حفاظت محیط‌زیست در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: کار بسیار مهمی که سال گذشته انجام شد در خصوص جرم «شروع به شکار» بود. شروع به شکار مرحله‌ای است که فردی بدون پروانه شکار با سلاح و مهمات وارد مناطق تحت مدیریت ما می‌شود و محیط‌بانان ما موفق به دستگیری این افراد می‌شوند. این مرحله قبل از این است که شکار را انجام دهند. در خصوص صیادی هم همین مورد وجود دارد و برای افرادی که با تور و قلاب در کنار رودخانه‌های حفاظت شده می‌آیند، پرونده تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از این قضات می‌گفتند که این کار جرم نیست، اما در تعاملی که با قوه قضاییه داشتیم، موفق شدیم که شروع به شکار را نیز جرم محسوب کنیم و اکنون فرد یا افرادی که بدون مجوز محیط زیست با سلاح و مهمات وارد مناطق چهارگانه بشوند، مجرم هستند و عنوان جرم آن‌ها نیز شروع به شکار غیرمجاز است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: این مورد برای پیشگیری از شروع شکار بسیار مورد تاکید ما بود و سال گذشته برای ۲۹۸۵ نفر در همین زمینه با عنوان شروع به شکار تشکیل پرونده دادیم. افرادی که مرتکب این جرم می‌شوند شامل جریمه نقدی و برای افرادی که این جرم را تکرار کرده‌اند جرایم حبس نیز داشته‌ایم. در برخی موارد جرایم جبران زیست محیطی داشته‌ایم.

محبت‌خانی اضافه کرد: در خصوص کشف لاشه شکار نیز سال گذشته در ۱۱ ماه ۱۷۴۰ مورد کشف شکار غیر مجاز چهارپایان را داشتیم. ممکن است در کنار یک لاشه سه یا چهار نفر نیز دستگیر شده باشند همچنین ۶۱۳۳ مورد نیز لاشه پرنده کشف شده و صید غیر مجاز آبزیان نیز ۵۵ هزار و ۹۸۲ قطعه بوده است که شامل سمندر لرستانی، مار آبی، لاک پشت آبی و گونه‌های مختلف ماهیان بوده است.

وی در خصوص زنده‌گیری پرندگان و پستانداران نیز گفت: ما ۴۲۷۴ مورد زنده‌گیری پرندگان و ۳۱۰۹ زنده‌گیری پستانداران را داشته‌ایم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست بیان کرد: درخصوص نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیر زنده نیز در فضای واقعی و در فضای مجازی فعال بودیم و در مجموع ۳۲ هزار و ۶۷۶ مورد را کشف و برخورد کرده‌ایم. این عدد سال ۱۴۰۱، ۶۵۰۰ مورد بود، اما سال گذشته تقریباً پنج برابر شده است.

محبت‌خانی تصریح کرد: سال گذشته ۴۹۶۳ مورد سلاح غیرمجاز کشف کردیم همچنین ۵۷ قطعه نیز سلاح جنگی کشف شده است. در کنار سلاح و مهمات ادوات شکار ازجمله دوربین نیز کشف شده که تعداد آن‌ها ۴۷ هزار و ۵۴ مورد بوده است.

وی درباره آمار دستگیری متخلفان نیز گفت: سال گذشته ۱۴ هزار و ۶۳۱ نفر متخلف محیط زیستی را دستگیر کرده‌ایم. ۸۷۷۸ همچنین پرونده قضایی سال گذشته انجام دادیم که همه آن‌ها رسیدگی شده و ۳۳۱۶ مورد نیز در جریان است.

محبت‌خانی تأکید کرد: برای رسیدن به این عملکرد از محیط‌بانان و مشارکت مردم تشکر می‌کنم. قطعاً مشارکت مردم کمک بسیار زیادی به ما کرد. در راستای این مشارکت مردم نیز ترغیب رسانه و آگاهسازی مردم بسیار موثر بوده است و امیدواریم ادامه این همکاری در سال ۱۴۰۳ نیز موجب حفظ هرچه بهتر محیط زیست بشود.

منبع: سازمان حفاظت محیط زیست