جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان


به گزارش خبرآنلاین اصفهان؛ وقوع پدیده فرونشست زمین پیامدهای متعددی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و … به دنبال دارد؛ از جمله پیامدهای اقتصادی فرونشست می‌توان به افزایش هزینه نگهداری زیرساخت‌ها، کاهش ارزش زمین و اموال، خسارت به شریان‌های حیاتی، آسیب به ساختمان‌ها و ابنیه تاریخی، اختلال در فعالیت‌های اقتصادی و نابودی کسب و کارها اشاره کرد.

فرونشست از پدیده‌های چالش‌برانگیز برای کشور بوده که کنترل آن در حوزه شکل‌گیری پدیده فرونشست و کاهش اثرات آن در حوزه اثرگذاری این پدیده، نیازمند اتخاذ اقدامات ویژه است. بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد عمده‌ترین عامل فرونشست زمین افت سطح آب زیرزمینی است.

فرونشست در ایران با نرخ بیش از پنج برابر متوسط جهانی رخ می دهد و بیش از ۳۵ درصد از جمعیت کل کشور در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند، این پدیده برخلاف وقایعی همچون سیل و زلزله آثار محسوس و لحظه‌ای به جا نمی‌گذارد و پیامدهای آن به رغم خسارت‌بار بودن به دلیل پایین بودن سرعت وقوع و عدم بروز وجوه خارجی مشخص به راحتی قابل شناسایی نیستند.

در همین ارتباط، نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین، گفت: مهم‌ترین پیامد فرونشست زمین را می‌توان در آثار زیان‌بار زیست محیطی آن دید؛ به دنبال اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی و افت سطح آب زیرزمینی، بافت اسفنجی آبخوان‌های زیرزمینی دچار تراکم شده و از بین می‌رود و در نهایت آبخوان استعداد ذخیره و انتقال آبی خود را از دست داده و در نهایت به مرگ آبخوان‌ها منجر خواهد شد.

مهدی طغیانی با اشاره به اینکه توسعه فرونشست زمین در نهایت منجر به آسیب دیدگی تمامی مستحدثات سطحی و زیرسطحی به صورت ترک خوردگی در ساختمان و گسیختگی شریان‌های حیاتی و آسیب‌دیدگی حمل و نقلی و سایتهای تاریخی و فرهنگی می‌شود، افزود: در حال حاضر موضوع فرونشست در کشور فاقد یک مرجع مورد وثوق واحد است و شاید تغیین متولی برای این موضوع بتواند دستیابی به اهداف مد نظر در کنترل و مقابله با این پدیده را هموارتر کند.

جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

وی تاکید کرد: از سوی دیگر بحث بودجه مورد نیاز این موضوع را که تا کنون مغفول بوده است مورد توجه قرار گیرد و از طرفی بیان دستگاه ها همگرایی ایجاد شود. با همین اهداف قصد داریم پیش نویس قانون فرونشست را در مجلس به نتیجه برسانیم.

طغیانی اوضاع فرونشست را در کلانشهر اصفهان اسفبار دانست و افزود: با روشهای سرپایی نظیر تغذیه مصنوعی آبخوان نمی‌توان پدیده فرونشست را در اصفهان کنترل کرد. راه‌حل رفع بحران فرونشست اصفهان فقط در جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب خلاصه می‌شود.

جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

وی بیان کرد: ریاضت آبی نیازمند قانون است تا کل کشور هم‌راستا با این سیاست عمل کنند. اگرچه موانعی در مقابل اجرای سخت‌گیرانه ریاضت آبی است اما منابع آب کشور باید بر اساس ظرفیت اکولوژیک بازتخصیص پیدا کنند تا شاهد جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب باشیم و به روند تدریجی کنترل فرونشست در اصفهان امیدوار شویم.

46