تخت گاز محصولات سایپا در جاده‌های جهانی


تخت گاز محصولات سایپا در جاده‌های جهانی

مدتهاست اقتصاد کشور گرفتار دلالی است. سود‌های بی حساب و کتاب ناشی از دلالی باعث شده اقتصاد از تولید محور به دلالی محور برود. اما این همه ماجرا نیست، بلکه دلالان با ایجاد تقاضای کاذب، بازار را به هم می‌ریزند و امکان برنامه ریزی مناسب را می‌گیرند. این بحران سازی کاذب در صنعت خودرو نیز مشاهده می‌شود. بازار سیاه خودرو بدست افرادی می‌چرخد که سرمایه‌های هنگفتی دارند و با خرید انبوه خودرو‌های داخلی و نگهداری در پارکینگها، به بازار کاذب دامن می‌زنند. از سوی دیگر افرادی که نیازی به خودرو ندارند، اما دایم خودرو ثبت نام می‌کنند و در بازار می‌فروشند تا بحران ساختگی ایجاد کنند.

افزایش تولید خودرو

بدلیل رشد کاذب تقاضا، شاهد افزایش تولید خودرو هستیم به نوعی که مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اعلام کرد در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده که از این میزان حدود یک میلیون و ۱۳۲ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده که در مقایسه با یک میلیون و ۷۱ هزار دستگاه تولید مدت مشابه ساتل ۱۴۰۱ رشد ۶ درصدی را نشان می‌دهد. مهرداد خسروی افزود در مدت یاد شده ۱۶۶ هزار دستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از ۳۲ درصد رشد برخوردار بوده است. وی تاکید کرد در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۳ درصد بوده است، در حالی که این سهم در سال ۹۸ حدود ۵ درصد بوده است.

سهم تولید از بازار‌های جهانی

ایران در شرایط کنونی سهم قابل توجهی از تولید خودرو در جهان دارد به نوعی که انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا اعلام کرده ایران سهم ۱.۵درصدی از کل تولید خودرو‌های سواری دنیا در ۹ماهه سال ۲۰۲۳ داشته و از بسیاری کشور‌های صنعتی، خودروی سواری بیشتری تولید کرده است. تولید خودروی سواری در ایران طی ۹ماهه سال جاری میلادی بیشتر از انگلیس، روسیه، ترکیه، تایلند، ایتالیا و حتی فرانسه بوده است.

نگرانی از ثبات بازار خودرو

اکنون که تقاضای کاذب در بازار وجود دارد و خودروسازان داخلی برای پاسخگویی به این تقاضا، اقدام به افزایش تولید با استخدام نیروی کار و راه اندازی خط تولید جدید کرده اند، این سوال پیش می‌آید که اگر دلالان از بازار خودرو کوچ کنند، بازار به ثبات برسد و تقاضا نباشد، با کارگران استخدام شده، خط تولید توسعه یافته و خودرو‌های تولید شده چه باید کرد. به همین دلیل به نظر می‌رسد برای آن روز‌ها باید بازار‌های صادراتی را فعال نگه داشت. اکنون می‌توان با صادرات محدود خودرو، به بازار‌های جهانی این مهم را فهماند که می‌توانند به خودرو ایرانی اعتماد کنند.

سایپا در مسیر آینده نگری

با همین دلیل، سایپا آینده نگری کرده و مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه صادرات محصولات سایپا در سال جاری ۳ برابر می‌شود، گفت: از اوایل تابستان سال جاری، خودروی کوییک و ساینا اتوماتیک و دنده‌ای به روسیه صادر خواهد شد. منصور ابطحی اعلام کرد: محصولات گروه خودروسازی سایپا به کشور‌های همسایه، آسیای میانه و کشور‌های آفریقایی صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تاکید بر بازار عراق

مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه قصد داریم در بازار‌های عراق، سوریه، روسیه و ونزوئلا حضور و نقش پر رنگ‌تری داشته باشیم افزود: بازار عراق برای ما خیلی مهم و استراتژیک است. در سال جاری ساینا. اس اتوماتیک به عراق صادر خواهد شد.

افزایش همکاری با آفریقا

ابطحی با تاکید بر اینکه سطح روابط و همکاری‌های صنعتی خود را با کشور‌های آفریقایی افزایش خواهیم داد گفت: بنا شده خودرو‌های تجاری سبک زامیاد (فرمان راست-فرمان چپ) و خودرو‌های اقتصادی گروه سایپا (کوییک-اطلس-ساینا) به این کشور‌ها صادر شود. او تاکید کرد: کشور‌های آفریقایی شانس بزرگی برای کسب و کار‌های ایران به خصوص حوزه خودرو دارد و از این رو با خیلی از کشور‌های آفریقایی مذاکرات جدی شروع شده است.

نگاه به بازار روسیه

مدتهاست هیمنه روسیه ریخته و باور اینکه می‌تواند در اقتصاد دنیا رتبه بالایی داشته باشد، به شوخی شبیه است. اما بازار خوبی برای صادرات است به همین دلیل سایپا روی بازار‌های روسیه حساب باز کرده و مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه بازار روسیه بسیار بزرگ است و محصولات گروه سایپا امکان صادرات به این کشور را دریافت کرده‌اند، گفت: با توجه به اخذ گواهی استاندارد صادرات کالا به روسیه (GOST)، از ابتدای تابستان سال جاری صادرات خودرو‌های کوییک و ساینا اتوماتیک و دنده‌ای گروه سایپا به روسیه آغاز می‌شود و البته در حال برنامه‌ریزی هستیم که مجوز‌های لازم برای صادرات شاهین پلاس را هم دریافت کنیم.

بازار خوب ونزوئلا

از آنجا که ونزوئلا از نظر سیاسی شرایط مشابهی با ایران دارد، اما از نظر توان تولید بسیار عقب است و روابط خوبی با ایران دارد، می‌توان روی بازار‌های ونزوئلا حساب باز کرد به همین دلیل مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا با اعلام اینکه برنامه صادرات خودرو به ونزوئلا نیز در تابستان سال جاری در حال نهایی شدن است و محصولات ساینا و کوییک به این بازار ارسال خواهد شد گفت: در دور جدید همکاری با طرف ونزوئلایی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، چند محموله هزار دستگاهی خودروی آماده (CBU) به بازار مزبور صادر شده است.