تامین ۶۰ درصد دارو‌های مورد نیاز کشور در بخش خصوصی و ۴۰ درصد در بخش دولتی


تامین ۶۰ درصد دارو‌های مورد نیاز کشور در بخش خصوصی و ۴۰ درصد در بخش دولتی

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت: در ۲۲ ماه گذشته موفق شدیم بیش از ۱۵ هزار و ۳۹۹ تخت جدید بیمارستانی به ظرفیت تخت‌های قبلی اضافه کنیم.

وی افزود: ایجاد ۱۰۳ مرکز جدید درمانی و افتتاح ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی در مناطق کم برخوردار کشور از جمله دستاورد‌های وزارت بهداشت در دولت سیزدهم بوده اند.

عین اللهی ادامه داد: توزیع بیش از ۱۰ هزار پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک در سطح کشور، از دیگر دستاورد‌های وزارت بهداشت در دولت سیزدهم بوده اند.

وزیر بهداشت گفت: سقف کارانه پزشکان در مناطق محروم و کم برخوردار را برداشته ایم.

وی افزود: اجرای طرح دارویار و قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، بخش دیگری از دستاورد‌های وزارت بهداشت بوده اند.

وزیر بهداشت در ادامه به اهمیت سلامت در جامعه اشاره کرد و گفت: ۳۰۰ شهید سلامت در دوران شیوع کرونا، قهرمانان تاریخ کشور ما هستند که از یاد نخواهند رفت.

وی به تولید ۶ نوع واکسن کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: امکانات تولید واکسن در کشور فراهم شده است و مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.

وی به پوشش رایگان بیمه‌ای برای ۱۲ میلیون نفر از جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: این افراد جزء دهک‌های پایین جامعه هستند.

وزیر بهداشت به پروژه‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: تأمین مکمل‌های مورد نیاز مادران باردار، در همین راستا بوده است.

عین اللهی به طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح با اولویت مناطق محروم آغاز شده که هدف آن، دسترسی عادلانه به خدمات سلامت است.

وی گفت: پیوستن به طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع، کاملاً اختیاری است که اگر کسی از مسیر نظام ارجاع وارد شود، هزینه‌های او کاهش یافته و بعضاً رایگان خواهد بود.

عین اللهی ادامه داد: وزارت بهداشت در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت، اقدامات زیادی را شروع کرده که از جمله آن ها، زایمان طبیعی رایگان است.

وزیر بهداشت به کاشت رایگان حلزون شنوایی برای کودکان اشاره کرد و گفت: تمامی اقدامات برای کودکان نیازمند کاشت حلزون شنوایی، رایگان انجام می‌شود.

وی افزود: توزیع ۷۵ درصد پزشکان متخصص در مناطق محروم، از دیگر اقدامات ما بوده است. سقف کارانه را در مناطق محروم برداشتیم و مالیات دریافتی را نیز کاهش دادیم.

وزیر بهداشت به برنامه حمایت از بیماران صعب العلاج از طریق ایجاد یک صندوق اشاره کرد و گفت: امسال برای این صندوق، ۷،۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی به ایجاد ۵۳ مرکز دندانپزشکی دولتی اشاره کرد و افزود: افزایش این مراکز جزء سیاست‌های وزارت بهداشت خواهد بود.

عین اللهی به توزیع ۲۲۸ مورد تجهیزات پزشکی سنگین در مناطق کم برخوردار اشاره کرد و گفت: با این اقدام از انجام سفر‌های درمانی به مراکز استان‌ها جلوگیری شد.

وی به موضوع جذب ۲۵ هزار نیروی جدید اشاره کرد و افزود: پیش بینی می‌کنیم تا دو ماه آینده آزمون استخدامی برگزار شود.

وزیر بهداشت درباره ایجاد سامانه برخط قیمت گذاری دارو در کشور گفت: بر همین اساس، قیمت دارو در سراسر کشور یکسان است و کسی نمی‌تواند قیمت دارو را تغییر دهد.

وی به گردشگری سلامت اشاره کرد و افزود: در این زمینه هم توانسته ایم دستاورد‌هایی برای کشور داشته باشیم و شاهد افرایش مراجعات بیماران خارجی برای درمان به ایران هستیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت دارو در کشور، گفت: وزارت بهداشت کارخانه داروسازی ندارد و کار ما فقط رگولاتوری است که دارو دچار کمبود نشود.

عین اللهی با اشاره به این که در برخی استان‌ها حتی یک کارخانه داروسازی نداریم، گفت: اخیراً در نشست استانداران، اعلام آمادگی کرده ایم که برای ساخت کارخانه داروسازی کمک کنیم.

وی برای مقابله با کمبود‌های احتمالی دارو، افزود: ۱.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی با همکاری سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی به تصویب رسیده است. اخیراً سازمان برنامه و بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومان به صنعت دارو اختصاص داده و قرار است بانک مرکزی ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دارویی بدهد.

وزیر بهداشت در خصوص توسعه گردشگری سلامت، گفت: ۲۴۰ بیمارستان کشور مجوز پذیرش بیماران خارجی را دارند و با هماهنگی وزارت امور خارجه، قرار شد در کشور‌هایی که بیشترین بیمار اعزامی به ایران را دارند، رایزن سلامت داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه سوریه در خصوص طولانی شدن روند درمان سوری‌ها در ایران و تمدید روادید، گفت: آنچه مسلم است در حال حاضر برای بیماران عراقی و ترکیه، ویزا را برداشته ایم و انتظار می‌رود همین رویه برای کشور سوریه نیز اتفاق بیفتد. در حال حاضر نیز تمدید روادید برای بیماران سوری امکان‌پذیر است.

وزیر بهداشت در واکنش به خبر ساخت پادزهر قرص برنج نیز گفت: این خبر موثق نیست.