اهدا دستگاه بیوترون به دانشگاه لرستان از سوی پژوهشگر روسی



به گزارش خبرآنلاین لرستان، پروفسور «یوگنی ویاچسلاویچ‌کامراگوف»، پژوهشگر، استاد زیست‌شناسی، کارآفرین و مخترع اهل کشور روسیه و عضو آکادمی علوم روسیه، با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان و گروه همکاری‌های علمی‌ بین‌المللی این دانشگاه، نشست سخنرانی خود با عنوان «راهکارهای بیولوژیکی جوان‌سازی» را با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه لرستان در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه برگزار کرد.

وی، پس از نشست علمی و پاسخ به پرسش‌ها و دیدگاه‌ها درباره راهکارهای بیولوژیکی جوان‌سازی، یک دستگاه بیوترون (Biotron) را به دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان اهداء کرد.

در همین رابطه، دکتر سعید محمدزاده، سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه دانشگاه لرستان و رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی این دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره دستگاه «بیوترون»، توضیح داد: «این دستگاه اولین‌بار توسط یک دانشمند چینی اختراع شد؛ پروفسور ویاچسلاویچ‌کامراگوف، با نوآوری خود، تغییراتی در این دستگاه ایجاد کرد و تست‌های گوناگونی در زمینه‌های پزشکی و جانوری با این دستگاه انجام داد».

دکتر محمدزاده، تشریح کرد: «هدف پروفسور ویاچسلاویچ‌کامراگوف از انجام تست‌ها بر روی این دستگاه، آن بوده است که اثرگذاری این دستگاه در درمان برخی بیماری‌ها و افزایش طول عمر، ارزیابی و سنجش شود».

وی، درباره چیستی کارکرد بیوترون تشریح کرد: «بیوترون دستگاهی است که با ساطع کردن اشعه‌ها از گیاهان، می‌تواند در درمان برخی بیماری‌ها، به‌کار رود و طول عمر را افزایش بدهد».

سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه دانشگاه لرستان افزود: «پروفسور ویاچسلاویچ‌کامراگوف، عمده تست‌های خود را براساس به‌کارگیری نمونه‌های جانوری و گیاهی انجام داده است؛ اما این یک آغاز خوب برای تحول در آینده است که هدف نهایی‌اش، افزایش طول عمر انسان است».

دکتر سعید محمدزاده، ادامه داد: «آزمایش‌های پروفسور ویاچسلاویچ‌کامراگوف نشان می‌دهد کارکرد دستگاه توانسته است منجر به افزایش طول عمر جانوران و گیاهان مورد آزمایش شود و بدیهی است که تلاش نهایی آن است در مورد انسان هم در آینده چنین شود».

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان تصریح کرد: «اینگونه ارتباطات و همکاری‌های علمی پژوهشی، تحقیقاتی بین دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور باید گسترش یابد که در راستای تقویت دیپلماسی علمی بین‌المللی هم محسوب می‌شود».

دکتر سعید محمدزاده، اظهار داشت: «ارتباطات علمی بین پژوهشگران و محققان داخل با پژوهشگران خارج از کشور در مسیر ارتقای شاخص‌های اقتدار علمی کشور بایستی تقویت شود».

دکتر محمدزاده، تصریح کرد: «اینگونه همکاری‌ها و ارتباطات در راستای تحقق تفاهم‌نامه‌های مشترکی است که بین نظام دانشگاهی ایران با نظام دانشگاهی کشور روسیه منعقد شده است».

گفتنی است نشست علمی سخنرانی، پروفسور «یوگنی ویاچسلاویچ‌کامراگوف»، پژوهشگر و محقق اهل کشور روسیه در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، توسط معاونت پژوهش و فناوری این دانشکده و گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه لرستان، برگزار شد.

همچنین پروفسور ویاچسلاویچ‌کامراگوف، با دکتر علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان، دکتر مصطفی کرم‌پور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان و دکتر غلامحسین حسینی، مدیر گروه همکاری‌های علمی‌بین‌المللی این دانشگاه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

گسترش اینگونه ارتباطات علمی، تحقیقاتی و پژوهشی بین‌دانشگاهی فراملی با تأکید بر تحقیقات کاربردی، از جمله اولویت‌های کاری معاونت پژوهش و فناوری و گروه همکاری‌های علمی‌بین‌المللی دانشگاه لرستان است.

46