استقبال سرد کنگره از زلنسکی؛ مک کارتی با سخنرانی رئیس جمهوری اوکراین مخالفت کرد



شبکه خبری سی ان ان نوشت: سال گذشته ولودیمیر زلنسکی با استقبال متفاوتی در کنگره مواجه شد. دموکرات ها کنترل کنگره را برعهده داشتند و حمایت عمومی از اختصاص بودجه به جنگ اوکراین بالاتر بود. اکنون رئیس جمهوری اوکرین در حالی به کنگره باز می گردد که رئیس آن تغییر کرده و او خود با مخالفت جناح راست افراطی در درون حزب جمهوریخواه مواجه است و باید درباره کمک بیشتر به کی یف وعده دهد اما به دنبال ایجاد توازن بین آینده سیاسی خود و آینده ایست که زلنسکی برای کشورش به آن امیدوار است.

شبکه خبری ان بی سی گزارش داده که کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درخواست زلنسکی برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره را رد کرده است. وی به بهانه هفته پرمشغله کنگره و نبود وقت با این درخواست مخالفت کرد و گفت زلنسکی پیشتر فرصت سخنرانی در مقابل این نهاد را داشته است.

زلنسکی برای دیدار با قانونگذاران آمریکایی و جو بایدن رئیس جمهوری این کشور در واشنگتن دی سی بسر می برد. وی این هفته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و کمک نظامی و ملی بیشتر کشورها را خواستار شد.

ورود کنگره به آمریکا همزمان با جدال بر سر تعطیلی دولت

دیدار زلنسکی در حالی انجام می شود که جمهوری خواهان مجلس نمایندگان درگیر جدالی تلخ بر سر بودجه دولت در جبهه داخلی هستند و چشم انداز پول بیشتر برای اوکراین – در حالی که در سنا پویایی بیشتری دارد – در مجلس نمایندگان چندان شفاف نیست هر چند که دولت بایدن درخواست کمک ۲۴ میلیارد دلاری برای اوکراین را ارسال کرده است.

به گفته جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید توجه کنگره به درخواست ۲۴ میلیارد دلاری بودجه تکمیلی کاخ سفید برای کمک به ضدحملات این کشور حیاتی است و این کمک‌ها تاثیر قابل‌توجهی در جنگ اوکراین خواهد داشت.

با وجود کاهش حمایت عمومی از کمک بیشتر به اوکراین، هنوز هم حمایت دو حزبی قوی از بودجه اوکراین در کنگره وجود دارد، اما این بر عهده مک کارتی خواهد بود که تصمیم بگیرد آیا این قانون به مرحله اجرا گذاشته شود یا خیر.

سی ان ان نوشت تغییر حمایت عمومی، بودجه اوکراین را به خطر می اندازد. در جبهه مک کارتی مساله کمک به اوکراین انتخاب بین کمک به آمریکایی ها یا کمک به کی یف است.

اسکات پری نماینده محافظه‌کار جمهوری‌خواه از پنسیلوانیا، گفت: من فکر می‌کنم تک‌تک اعضای این کنگره، اعم از دموکرات، جمهوری‌خواه یا غیره وحشت‌زده و شوکه شده اند و با اقدامی که روسیه و ولادیمیر پوتین انجام داده‌اند و انجام می‌دهند، موافق نیستند. اما مردم ما نمی‌توانند قبض‌های برق، قبض گاز و قبوض غذای خود را بپردازند و قبل از این که چک‌های سفید را به کشور دیگری بفرستیم، باید مراقب مردم خود باشیم.

نظرسنجی سی ان ان در ماه آگوست (مرداد) نشان داد که اکنون بیشتر آمریکایی ها با مجوز بیشتر برای کمک به اوکراین مخالف هستند و در میان جمهوری خواهان، تعداد مخالفان به ۷۱ درصد افزایش می یابد.

سی ان ان نوشت: یکی از دشوارترین وظایف زلنسکی در کنگره توجیه این موضوع است که چرا به کمک آمریکا نیاز دارد، چرا کمک ها تاکنون کافی نبوده اند و او فکر می کند تا چه زمانی می تواند به حمایت ها متکی باشد به ویژه که نشانه های خستگی عمومی از جنگ بروز کرده است.

این رسانه در پایان نوشت: هنوز یک ائتلاف قوی از حمایت جمهوری‌خواهان از بودجه اوکراین در کنگره آمریکا وجود دارد، افرادی مانند میچ مک‌کانل سناتور جمهوریخواه در این ائتلاف قرار دارند اما جمهوری‌خواهان در مواقعی از نحوه مدیریت رئیس‌جمهور در مساله جنگ اوکراین و نحوه ارائه کمک های آمریکا انتقاد کرده‌اند. این قانونگذاران جمهوریخواه چنین استدلال می کنند که بایدن می تواند هم مردم را نسبت به ارائه کمک به اوکراین توجیه کند و هم به نمایندگان کنگره در ارتباط با محل و تأثیر بودجه ای که تخصیص می دهند اطمینان دهد.

310310