از دودکش‌جن تا لاماها در برف/ تصاویری که روح انسان را جلا می‌دهند/ عکس


غزال زیاری: شن‌های سیاه ایسلند، قله‌های مملو از برف شیلی و تپه‌های شنی نارنجی رنگ و سوخته نامیبیا؛ مسابقه عکاسی جهانی سونی در سال ۲۰۲۴ بهانه‌ای بود تا تصاویری بکر و زیبا از مناظر طبیعی، طبیعت وحشی، شگفت‌انگیز و ترسناک کره زمین به دست ما برسد.

عکاسی به نام “لیام مان” برای عکسی که در جزیره اسکای اسکاتلند و با نور پهپاد گرفته، جایزه برتر عکاسی از منظره را مال خود کرد. ثبت این تصویر به زمان‌بندی و هماهنگی دقیقی نیاز داشت. مان در این باره گفته: « شب‌ها کولاک می‌شد و برای ثبت این تصویر، تنها چند دقیقه زمان داشتم تا قبل از درخشیدن ماه آن را بگیرم.»

برنده کلی در دسته‌های مختلف این مسابقه در روز ۱۸ آوریل در لندن اعلام خواهدشد و عکاسانی از سراسر دنیا برای شرکت در این مسابقه، بیش از ۳۹۵ هزار عکس را ارسال کرده‌اند.

عکس ۱: “Spire

عکاسی-طبیعت-عکس-اصلی.jpg

مناره‌ای عجیب از چشم‌انداز بی‌نظیر Utah Badlands، که در نور طلایی غروب خورشید به تصویر کشیده شده. مناره‌ای با ارتفاع ۲۵ متر که ظاهری ماورایی دارد و یادآور فیلم جنگ ستارگان است.

عکاس :Marcin Zajac از لهستان

عکس ۲: “طلوع ماه بر فراز Storr

عکاسی-طبیعت-عکس1.jpg

با طلوع ماه در سرتاسر افق، نورها بر فراز منطقه Storr در اسکاتلند به رقص درآمده‌اند. این منطقه صخره‌ای و نمادین، با نورهای قدرتمندی که از یک پهپاد تابیده شد، نورپردازی شده و منظره‌ای یخی جذابی به تصویر کشیده شده است.

عکاس: لیام مان از انگلیس

عکس ۳: “طلوع خورشید در یخچال”

عکاسی-طبیعت-عکس-2.jpg

نمایی پانوراما از پارک ملی Vatnajökull در ایسلند.

عکاس: خوان لوپز روئیز از اسپانیا

عکس ۴ : “تپه‌های دنده‌ای”

عکس-سه.jpg

یک درخت خارشتر تنها که در یک تپه شنی عظیم در Sossusvlei نامیبیا به زندگی ادامه می‌دهد.

عکاس: بری کراسثوایت از آمریکا

عکس ۵: “جنگل مرده در یخچال Yalong

عکس-4.jpg

صخره‌ای در بالای یخچال Yalong در تبت که از درختان کهنسال با اشکال مختلف پوشیده شده است. عکاس با بهره‌گیری از شاخه‌های این درختان، برای قاب‌بندی یخچال‌های دوردست و کوه های پوشیده از برف بهره برده است.

عکاس: لی جون از چین

عکس ۶: “مائلیفل”

عکس-5.jpg

عکاس بعد از سال‌ها رویاپردازی، موفق شد تا از یکی از حیرت‌انگیزترین مکان‌های مدنظرش بازدید کند: آتشفشان Maelifell در ایسلند

عکاس: مارکو کاپیتانیو از ایتالیا

عکس ۷: “درام زمستانی”

عکس-6.jpg

روایت عکاس: « صبح بسیار سردی بود؛ برای عکاسی از کوه‌های نمادین توررس دل پاین در جنوب شیلی به دل طبیعت زدم. مه یخ‌زده‌ای دره‌ها را پر کرده و کوه‌ها را پوشانده بود. همزمان گله کوچکی از لاماها وارد صحنه شدند و من تصمیم گرفتم تا آنها را هم در کادر جا بدهم؛ چون آنها هم بخشی از این منظره بی‌نظیر بودند.»

عکاس: چارلز جانسون از آمریکا

عکس ۸ : “پرواز بر فراز ماه”

عکس-7.jpg

ارتفاعات ایسلند، منطقه‌ای خارق‌العاده و مملو از مکان‌هایی است که با حضور در آنجا حس می‌کنید در سیاره دیگری هستید؛ جاده‌هایی که از دل ارتفاعات و از میان دهانه‌های آتشفشانی رنگارنگی عبور می‌کنند. وقتی از بالا به این منظره نگاه کنید، حیرت‌انگیز و خیره‌کننده است.

عکاس: فیلیپ هربندا از اسلوواکی

عکس ۹ : “زندگی برروی مریخ”

عکس-8.jpg

غروب خورشید در دودکش جن در شمال نیومکزیکو

عکاس: گرت داویس از آمریکا

عکس ۱۰: ” کویر سفید “

عکس-نه.jpg

این تصویر در هنگام یک سفر به منظور اسکی به منطقه ویسوچیکا در بوسنی و هرزگووین گرفته شده است. عکاس این تصویر را با استفاده از پهپاد ثبت کرده، به امید آنکه بتواند ماجراجویی هیجان‌انگیزش را ثبت کند. او در آن روز عکس‌های متعددی گرفته، اما این تصویر متفاوت، فریمی بود که او از یک ویدیو استخراج کرده که زیبایی منظره برفی خیره‌کننده‌ای را به تصویر کشیده است.

عکاس: ولادیمیر تادیچ از بوسنی و هرزگووین

عکس ۱۱ : “مزرعه پاولو”

عکس-ده.jpg

طلوع ماه بر فراز مزرعه توت‌فرنگی در روستای Bidnija در مالت. عکاس، عصر روز قبل خودش را به میانه این مزرعه رسانده بود و از دیدن زیبایی بی‌نظیر آن شگفت‌زده شده بود. فردا شب با آرزوی اینکه شرایط برای عکاسی مناسب باشد، مجددا به مزرعه بازگشت و این تصویر را ثبت کرد.

عکاس: ایوان پادووانی از مالت

عکس ۱۲ : “ابر عدسی شکل بر فراز کوه شستا”

عکس-11.jpg

کوه شستا در کالیفرنیای شمالی واقع شده و یک آتشفشان استراتو با چهار قله با ارتفاع حدودی ۴۳۰۰ متر است. در طول سال، ابرهای عدسی شکل بر فراز این قله تشکیل می‌شوند. این تصویر در فصل بهار ثبت شده و هدف عکاس به تصویر کشیدن عظمت کلی کوه بوده و در آن پنهان شدن قله‌های کوه زیر ابر به زیبایی به تصویر کشیده شده است.

عکاس: لیزا کوهن از آمریکا

منبع: Popsci

227321